תוכנית ,רזה, והסתמכות על משאבים עצמאיים - מפתח להקטנת סיכונים
Bootstrapping, המוגדר בסיפרות כ – ״הקמת עסק ובנייתו תוך שימוש בעיקר במשאבים עצמיים , ללא השקעה חיצונית משמעותית״ הפך לטרנד מוביל, כתשובת-נגד של יזמים רבים לקושי הגובר להשיג השקעה ולשמר את סיכויי ההצלחה. בנוסף, זהירות גוברת מצד המשקיעים הובילה לדרישה להוכחת היתכנות ממשית ככל האפשר, ודאי כשמדובר במוצר תוכנה הפונה לבעלי סמארטפונים, אפליקציה עובדת וכמות הורדות משמעותית שהפכו לתנאי מקדים. איך עומדים בדרישה ללא סיכון מיותר וסכנת התרוששות, כשכל המימון מגיע מחסכונות פרטיים? להלן כמה כלים וקווים מנחים, שיעזרו לכם להשאר בחיים גם כשהקופה עוד ריקה (יחסית).
שיווק ללא תקציב שיווק
כשתקציבי השיווק בדרך וכל הכלים מתוצרת עצמית, הדגש צריך להיות על פניה לתקשורת (עיתונות מקצועית, אתרים רלוונטיים, Newsletters) ושיכנוע כותבים /עורכים לפרסם מידע על החברה, עקב ענין ציבורי שתיצרו בנושא, פעילות או יזמים. הדגש הוא על קשר אישי ולא על כלים בתשלום אותם מפעילה סוכנות PR מהסוג הנפוץ. התוצאה לא פחות אפקטיבית והמחיר הוא בעיקר הפעלת החוש היצירתי ויכולת יצירת תוכן, אותם ניתן לגייס חיצונית בעלות נמוכה.

לקוחות לפני הכל
חלק גדול מהסטראט-אפים מבלים את עיקר זמנם בדיונים אינסופיים על תכונות המוצר (Features) ועל היתרון הטכנולוגי הצפוי. ואולם הניסיון מראה שהיכולת להגיע ללקוחות כבר בשלב מוקדם משפיעה על ההצלחה יותר מכל גורם אחר. הקשר הישיר ללקוחות פוטנציאליים גם משפר את תהליך יצירת המוצר וגם מכשיר את הקרקע להשקה וגידול מהיר בעיקבותיה. לקוחות ניתנים לאיתור בשלל דרכים לא-יקרות, כגון חקר אתרי מתחרים ומעקב תנועה ב Google בהקשר לאתרים אלה. שיטות אחרות – כגון רשימות תפוצה ושיחות טלפון ישירות ('Cold Calls') הוכיחו את עצמן ומהוות נקודת מגע מהיר עם השוק. עצה נוספת – המנע מאנשי מכירות עד הרגע האחרון. יזמים צריכים להיות במגע ישיר עם הלקוחות פוטנציאליים ולשאת בעיקר המעמסה הראשונית.
בחירת שם כחלק ממיצוב החברה
בחירת שם למיזם ומיצובו בשוק שהוא בדרך כלל רועש וצפוף מכלים אנרגיה רבה אך חשובים לאבטחת חדירה יעילה ושיווק אפקטיבי. הכללים לבחירת שם – קליט, קל להגיה וכמובן, החלק הקשה – שניתן לרכוש את שם המתחם המתאים (Domain). הנטייה היא להעלות רעיונות בדיון פנימי ולדון בין היזמים לבין עצמם. שתי דרכים לשיפור התהליך – (1) השתמשו בכלים חיצוניים (כמו http://wordoid.com) ו (2) בידקו תגובות אצל חברים ועמיתים. זוהי קבוצת בדיקה מצומצמת אומנם, אך מסוגלת למוע טעיות מביכות.
אל תשכור אם אתה לא חייב
ייעוץ עיסקי-ניהולי
לסיכום
Self-bootstrap מעניק יתרונות רבים ליזמים וגם למשקיע שיבוא במידת הצורך. הביצוע לא קל ודורש ניהול קפדני וזהירות בבחירת קבלני המשנה המהווים מפתח לצורת הפעילות המוצעת. לאקספרטלינק ניסיון רב רלוונטי ותשמח לעזור. לפניה – haimb@xpertlink.biz