מודל האפס קוד – סקירה כללית

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

אפליקציות אינטרנטיות וניידות מסורתיות מסתמכות על שימוש נרחב בסוגי פלטפורמות תכנות שונות, אשר כולן דורשות מומחים לצורך תכנון, תכנות ובדיקת הקוד. מצד שני, מגוון פלטפורמות מחשוב, כגון גיליונות אלקטרוניים, אימצו גישה שונה של 'אפס קוד' הנתמכת ביכולות תכנות פשוטות ומאפשרת התאמה הולכת ומתרחבת לצרכים ספציפיים.

באינטרנט, תוכנה לבנית וויזואלית של אתרים הפכה פופולרית מאוד, כתחליף נוח לתכנות תוך שימוש באבני הבניין – . HTML, CSS, JavaScript. פלטפורמות דומות פותחו לתמיכה בבניית אפליקציות סלולריות, כשכולן מכוונות לארגונים המבקשים עלות נמוכה יותר ומודל פיתוח אפליקציות מבוזר, תוך הסתמכות על אנשי צוות בעלי יכולת טכנית טובה המצויים בכל מחלקה. כך נמנע עומס על המו"פ המרכזי וכמובן העלויות הכרוכות בפיתוח אותן אפליקציות נמוך בהרבה.

מודל ה ׳אפס קוד׳

מודל פיתוח האפליקציות 'אפס קוד' מסתמך על שני אלמנטים בסיסיים המשמשים יחד להשגת הפונקציונליות הרצויה:

  • פלטפורמת עיצוב, המשמשת לבניית ממשק המשתמש של האפליקציה, רצוי באמצעות סביבת וויזואלית (drag & drop), המצוידת בסט של רכיבים שנבנו מראש ושהותאמו ליצירת עיצוב המסך הרצוי.
  • מסכי תצורה נלווים, המשמשים ליישום פונקציונליות גנרית לצרכים של היישום הספציפי. כך, למשל, טופס נבנה על ידי קביעת תצורה של קבוצת 'שדות', כשכל אחד מהם מוגדר על ידי סוג המידע שהוא מקבל ולבסוף נקבעת כתובת הדואר האלקטרוני המשמשת לשליחת הטופס הממלא.

בהתבסס על שני רכיבים אלה, ניתן לבנות שילובים מורכבים למדי, ולהשיג פונקציונליות ללא צורך באנשי תוכנה ייעודיים, על ידי צוותים קטנים בהרבה המתמחים בפלטפורמת ה- 'אפס קוד' שנבחרה.

יישומי דפדפן בהשוואה ליישומים בנייד

מודלים לתכנות אפס קוד הוחלו על יישומי אינטרנט – יישומים המבוססים על הדפדפן כמרכיב המפתח הקדמי, מזה זמן מה, וכיום מציגים רמת תחכום מרשימה כשמגוון הפלטפורמות ויכולותיהן הולך ומתרחב. לעומתן, פלטפורמות ייעודיות לתכנות ׳אפס-קוד׳ לטלפונים ניידים, מוגבל יותר בשלושה גורמים עיקריים:

  • ביצועים: הטכנולוגיה המשמשת לבניית פלטפורמות ה- Zero-Code במיקוד לאינטרנט משתמשת בעיקר ביכולות גלישה, הנחשבות לאטיות ומוגבלות בטלפונים ניידים, מה שמוביל ניסיונות ראשונים למסור אפליקציות איטיות וקשות לשימוש.
  • הפצה באמצעות ספריות אפליקציות המנוהלות על ידי אפל / גוגל: פלטפורמות אפס-קוד לא הצליחו להציע גרסה שניתן להעלות ליישום הרגיל. הספרייה, ובכך ליצור חסם כניסה עבור היזם, מכיוון שרוב המשתמשים מקבלים את האפליקציות שלהם ממקורות מהימנים אלה.

עם זאת, ההתקדמות האחרונה בטכנולוגיית הרשת, ובמיוחד ההקדמה של 'יישומי אינטרנט מתקדמים' פותחת את הדרך לקידוד אפס גם בנייד ומבטיחה סביבת פיתוח אפליקציות Web-Mobile  המאוחדת התומכת במגוון רחב של צרכים.

מגבלות

בעוד שתכנות אפס קוד מציעות יתרונות רבים לארגון, קטנים כגדולים, עדיין חשוב לזהות בשלב מוקדם אם הפונקציונליות הממוקדת אכן תואמת את יכולות הטכנולוגיה o עלולה לגרום למטרה שהוחמצה:

חוויית משתמש: בשל מגבלות הביצועים של טכנולוגיית ה- Zero-Code, פונקציות מסוימות שעליהן בנויה חוויית משתמש רצויה עשויות להחמיץ ולדרדר את החוויה הכוללת. דוגמא: אפס קוד טכני בדרך כלל לא יוכל להתחיל הפעלת וידאו ברגע שנחשף העמוד הנייד. רבים מהיישומים המודרניים ברשתות החברתיות מסתמכים על תכונה זו ולכן לא ניתן לאמץ אותם לפלטפורמת Zero-Code.

פונקציונליות לא מקוונת: אמנם יישומי אינטרנט פרוגרסיביים מספקים רמה מסוימת של פעולות לא מקוונות, אך ישנן מגבלות רבות ולכן יישומים הממוקדים באופן מקוון כמקרה השימוש העיקרי, יש ליישם זאת בטכנולוגיית תכנות מקורית.

יש צורך בניתוח מדוקדק של היישום העומד לרשותו ודרישות הליבה שלה לפני שמתחילים ניסיון ליישם באמצעות טכנולוגיית אפס קוד.

סיכום

סצנת ה- Zero-Code מתפתחת מדי יום, וברור שתפקידה בפיתוח אפליקציות מודרני יגדל ככל שיכולות החומרה (טלפונים מהירים יותר, בעיקר) והרשת (חיבור יציב ומהיר) יגדלו. ב- XpertLink אני כל הזמן עוקב אחר ההתפתחויות הללו ומאמץ את המתאימים להם, ומאפשר פיתוח מהיר ופשוט יותר של יישומי הלקוחות.

פוסטים נוספים:

הדרך העדיפה לפרסום טלפון עיסקי באתר

למה להצטייד במספר טלפון עסקי נפרד? למרות שטפסיי פנייה באתר, כתובת מייל ושאר האמצעים הדיגיטליים ברשת אמורים לספק מסלול נוח לקשר עם לקוחות, מספר טלפון,

הקמה ופיתוח מיזם במימון עצמי (Self-Bootstrap)

תוכנית ,רזה, והסתמכות על משאבים עצמאיים – מפתח להקטנת סיכונים Bootstrapping, המוגדר בסיפרות כ – ״הקמת עסק ובנייתו תוך שימוש בעיקר במשאבים עצמיים , ללא

שייווק ברשת – ריבוי ערוצים כמפתח להצלחה

בניית אתר רחוקה מלהספיק השקת מוצר בימים אלה ללא אסטרטגיית שיווק דיגיטלי כמוה כפתיחת חנות והסתרתה מאחורי מסך. קהל הלקוחות ברשת, גולש בטלפון, והעסק צריך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *